„Promocja Parków Narodowych jako marki” to nazwa projektu, realizowanego od 2016 roku
przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (ówczesne Ministerstwo Środowiska).
Łączny budżet Projektu: 5 249 765,90 PLN
(środki europejskie: 4 185 768,02 PLN; środki z budżetu państwa: 1 063 997,88 PLN)
Wskaźnik realizacji Projektu: 15 000 000
Cele Projektu:
1. budowanie przeświadczenie i społecznej akceptacji dla idei, iż Polskie Parki Narodowe to
wspólne i unikalne dobro narodowe;
2. zaangażowanie rzeszy Polaków w realizowaną przez parki misję ochrony przyrody;
3. promowanie zasad obowiązujących na terenie obszarów chronionych;
4. integracja osób ceniących przyrodę i parki narodowe - poprzez budowę sieci społecznego
wsparcia;
5. budowa wizerunku poszczególnych parków narodowych, jako elementów większej spójnej całości
czyli marki.
W ramach realizacji Projektu:
1. wyprodukowano 24 filmy z serii „Przeżyj to! Polskie Parki Narodowe” (23 filmy
o każdym parku osobno oraz jeden wspólny promujący wszystkie parki narodowe);
2. wyprodukowano 6 filmów promujących właściwe zachowania na terenie parków narodowych.
Filmy skierowane są do młodszych odbiorców, a narratorem filmów jest Pan Żubr;
3. wydano 24 foldery w wersji drukowanej (20 tys. egzemplarzy łącznie) promujące parki
narodowe. Dodatkowo wyprodukowano 116 tablic z QR kodem umożliwiającym pobranie
folderów w wersji elektronicznej. Tablice zostały zainstalowane we wszystkich parkach
narodowych w miejscach najliczniej odwiedzanych przez turystów (ośrodki edukacyjne,
siedziby parków, szlaki turystyczne, parkingi, kasy biletowe);
4. przeprowadzono szkolenia specjalistyczne dla pracowników i wolontariuszy z parków
narodowych;
5. wymalowano 3 murale (malowidła ścienne) promujące historię oraz dziedzictwo przyrodnicze
parków narodowych; murale znajdują się w Warszawie, Zabrzu oraz Łodzi;
6. wyprodukowano grę multimedialną w wersji mobilnej i desktopowej pt.: „Odkrywca Parków
Narodowych” do darmowego pobrania za pośrednictwem sklepów Google Play, App Store
oraz App Gallery;
7. wydano grę planszową pt.: „Odkrywca Parków Narodowych”, która została rozdysponowana
do 23 parków narodowych jako narzędzie edukacyjne. Część gier została przeznaczona na
nagrody w konkursach edukacyjno – przyrodniczych organizowanych przez parki narodowe;
8. przeprowadzono w mediach społecznościowych wszystkich parków narodowych oraz MKiŚ
promocję Projektu i wszystkich produktów powstałych w ramach jego realizacji;
9. przeprowadzono ogólnopolską kampanię informacyjno – promocyjną poświęconą Polskim
Parkom Narodowym z udziałem Influencera (podróżnika prowadzącego kanał „Busem przez
świat”) publikując 3 Filmy prezentujące bogactwo przyrodnicze i kulturowe wszystkich 23
parków narodowych pod wspólnym hasłem kampanii „Jedna przyroda – wiele opowieści”;
10. utworzono nowe strony internetowe 23 parków narodowych w wersji mobilnej oraz
desktopowej oraz jedną stronę główną (tzw. bramę wejściową do parków narodowych).